Centre Culture Régional
Dudelange opderschmelz

1a rue du centenaire
L-3475 Dudelange

17.11.2019

20h00
Réserve Naturelle Haard

Ouverture des portes à 19h30

Prévente / Vorverkauf

20 € (+ FRAIS/VVK-GEBUHREN)

Caisse du soir /
Abendkasse

25 €

KULTURPASS: Entrée gratuite / Freier eintritt / Free Entry

Prévente / Vorverkauf

20 € (+ FRAIS/VVK-GEBUHREN)

Caisse du soir /
Abendkasse

25 €

KULTURPASS: Entrée gratuite / Freier eintritt / Free Entry

Prévente / Vorverkauf

20 € (+ FRAIS/VVK-GEBUHREN)

Caisse du soir /
Abendkasse

25 €

KULTURPASS: Entrée gratuite / Freier eintritt / Free Entry

Jerome Reuter: vocals, acoustic guitar & drums

Eric Becker: electric guitar & bass

Laurent Fuchs: drums & percussion

Thierry Hames: sound engineer

TICKETS ONLY AVAILABLE FOR 17.11. 

Jerome Reuter ist ein unermüdlich Schaffender, ein übermäßig kreativer Kopf mit immensem musikalischen Output. Mit seinem Projekt ROME hat er im Januar bereits sein 13. Album herausgebracht, erneut auf dem Dark Alternative Label Trisol Music. Mit „Le Ceneri di Heliodoro“ (Die Asche des Heliodoro) wird er wieder melancholischer, düsterer, fatalistischer.

Er geht insbesondere heikle, hochaktuelle Themen an. Dabei scheut Reuter keine Provokation und Zweideutigkeit. Er setzt sich mit Europas bröckelnder Einheit, der fragilen Verwandtschaft all der unterschiedlichen europäischen Nationen und auch deren Beziehung zu den USA auseinander. Fragen von Kontinuität und Identität, die dieses prekäre Jahrzehnt geprägt haben, hinterlassen sichtlich einen Eindruck auf Reuter. Der Tourtitel-inspirierende Song „The West Knows Best“ gießt unser aller Bedenken ob desAbdriftens der USA unter aktueller Führung in eine poetische Hymne.

ROME beschäftigt sich in seinen Texten oft mit historischen und gewichtigen Themen, spickt sie mit Versatzstücken aus der Literatur. So finden sich Zitate von Brecht bis Jünger, von Camus bis Celine, von Burroughs bis London.

Seinen Stil beschreibt ROME als „Chanson Noir“. Diverse musikalischen Traditionen vermischen sich: Der Chanson seiner erklärten Vorbilder Jacques Brel und Léo Ferré, trifft mitunter auch auf kühle Rock- und Wave-Einflüsse wie etwa von Joy Division und New Model Army. Auf dem aktuellen Album kehrt der Luxemburger mit der sonoren Stimme zurück vom No-Wave Folk zum martialischen Neo-Folk seiner Wurzeln. Reuters Songs –meist als Teile genreübergreifender Konzeptalben – vermögen live Intellektuelle, Wacken- Jünger, Goths und Punks zu überzeugen. Eine eingeschworene Fangemeinde hat sichROME bereits flächendeckend erspielt.

ROME ist einer einzigartigen, künstlerischen Vision ergeben, steht dabei auf der Seite der Außenseiter und ist ein Botschafter der Melancholie mittels elegischen, gleichsam an Protest-Songs erinnernden Hymnen.

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Jerome Reuter est un créateur infatigable dont l’immense production musicale - pour la plupart des albums conceptuels cross-genre - sont capables de convaincre les intellectuels, les disciples du Wacken, les Goths et les punks. ROME possède entretemps une communauté de fans assermentés dans le monde entier.

Avec ROME, Jerome Reuter a sorti en janvier son 13e album, une fois de plus sur le label alternatif noir Trisol Music. Avec ‘Le Ceneri di Heliodoro’ (Les Cendres d'Héliodore), Jerome affiche un côté mélancolique, plus sombre, plus fataliste.

Il s'intéresse particulièrement aux sujets délicats de l'actualité politique et n'a pas peur de provoquer ou d’être dans l'ambiguïté. Il traite de l'effritement de l'unité de l'Europe, de la fragile parenté des différentes nations européennes et de leurs relations avec les États-Unis. Les questions de continuité et d'identité ont visiblement laissé une impression sur Reuter. La chanson-titre de la tournée ‘The West Knows Best’, hymne poétique, exprime toutes les préoccupations concernant le leadership actuel des Etats-Unis.

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Considered one of the most important figures in the neofolk genre, Luxembourg’s ROME have spent the last thirteen years exploring and pushing their musical boundaries. The music unites American folklore with Chanson and the angst-ridden tristesse of English Post Punk – ‘Chanson Noir’, as leading man and sole permanent member Jerome Reuter, once called it. Looming above all this is his distinctive, deep voice. A voice you want to believe knows all about man's true nature and purpose.

Part of a long tradition of lonesome guitar heroes, outcasts moving about restlessly, pursued by their dreams and demons, dedicated to a life beyond the pale. Reuter takes musical nods from Jacques Brel, Johnny Cash, Townes Van Zandt, Tom Waits, Leonard Cohen, Michael Gira, Nick Cave – architects of melancholy like these have left their footprints in his artistic expression.

The protagonists of ROME's lyrical world are history's forgotten heroes and outsiders, most notably of the 20th century: Anarchist rebels (as on ‘Flowers From Exile’, 2009), the French resistance (‘Nos Chants Perdus’, 2010), Southern Africa's struggle for freedom (‘A Passage To Rhodesia’, 2014) or revolutionaries and underground fighters such as those on ROME's ambitious trilogy ‘Die Aesthetik Der Herrschaftsfreiheit’ (2011) inspired by the works of Peter Weiss and Pablo Neruda among others. This leads us to their thirteenth album; ‘Le Ceneri Di Heliodoro’.

On ’Le Ceneri Di Heliodoro’ (’The ashes of Heliodoro’), Reuter does not shy away from the provocative and ambiguous and thus tackles new terrain and touchy subject matters such as Europe's dissolving unity, or its relations to the US and the fragile fraternity of its nations.

The questions of continuity and identity have marked this decade of decline and have left an undeniable impression on Reuter's work. But what will come of this mysterious Heliodoro - prophet or demon, saviour or slayer? Reuter leaves these - as most other questions - unanswered in this neofolk tour de force.

This thirteenth album, indeed, marks a return to the martial folk origins of the project and it is a grim and bleak picture Reuter is painting in these poignant folk songs. We are left with having but one choice: to try and find the necessary strength within ourselves, if we are to survive this turmoil. Thus, inevitably, the album is also an homage to ROME's unique brand of outsiderdom.